4gamers.be

Hands-on: Deus Ex: The Fall

Door steez, 18-06-2013 00:03

Kan Deus Ex: The Fall de naam in ere houden?


Net voor E3 begon werden we warm gemaakt voor een nieuw luik in de Deus Ex-franchise. Dat het echter een mobiele titel zou worden was ook voor ons enigszins een verrassing. 4Gamers had alleszins een afspraak op de Square Enix-stand voor een exclusieve speelsessie van de aankomende iOS-titel Deus Ex: The Fall.

Deus Ex: The Fall screenshot Deus Ex: The Fall screenshot

Het eerste wat opvalt aan Deus Ex: the Fall zijn de graphics, in positieve zin. We dachten hier met een port van Deus Ex: Human Revolution - of misschien wel de Director’s Cut - te maken te hebben. Niets was echter minder waar, het betrof hier een volledig op zichzelf staande game met oog voor de beperkingen en opportuniteiten van het platform. Deus Ex is van zichzelf al geen traditionele shooter, het tempo ligt een stuk lager en de gameplay beloont een aanpak die niet enkel uit met getrokken pistolen deuren intrappen bestaat. Daarom dat de aanraakbesturing die speciaal voor The Fall ontwikkeld werd (dus niet louter een virtuele joystick, maar een “slimme” configureerbare zone) goed aanvoelt en een strakke besturing mogelijk maakt.

Wat nog meer de illusie van een draagbare consoletitel versterkt zijn de herkenbare details die we eerder bij de grote broer zagen: erg interactieve omgevingen vol bruikbare en op te pikken voorwerpen die je personage en arsenaal versterken, hackbare controlepanelen, technische snufjes en te ontdekken schachten en tunnels die meerdere routes doorheen een level mogelijk maken. Even goed bewaard gebleven zijn de RPG-invloeden die het rijkelijk upgraden en aanpassen van je personage (lichamelijke augmentations) en wapens (hardware upgrades) mogelijk maken. Beide zijn overzichtelijk te beheren via knap vormgeven menuschermen.

Deus Ex: The Fall screenshot Deus Ex: The Fall screenshot

Minder intuïtief en even wennen was het (diep) coversystem dat het besluipen en vanuit veilige positie bestoken van je vijanden mogelijk maakt. Geschikte delen van de omgeving die hiervoor in aanmerking komen lichten op en kan je met een tik aanwijzen. Eens in cover kan je verscholen blijven en aan de hand van de mini-map (real-time bovenop de spelwereld) bewegingen plannen terwijl je van schuilplaats naar schuilplaats duikt. Aanvallen zelf kan op twee manieren, hetzij door (meerdere) vijanden aan te wijzen en de auto-aim het meeste werk te laten doen, hetzij door zelf controle te behouden en te proberen voor headshots te gaan. Aan het grote aantal beschikbare wapens zal je offensieve succes alvast niet liggen. Onder het motto "voor elk wat wils" vind je zeker een loadout die bij jouw speelstijl past.

Conclusie

Deus Ex: The Fall komt (toeval?) komende herfst uit en zou een ruim tien uur durende singleplayer campaign "van hoge kwaliteit" bevatten, voor een prijs die rond de vijf euro zal liggen. Wij waren alvast onder de indruk van het audiovisuele design en de gameplay die stellig beloven de Deus Ex-naam in ere te houden. Oog-augmentation op scherp en uitkijken dus.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam