E3: Eerste impressies - deel 2
Door op de E3-beurs zelf rond te lopen, krijg je vaak zaken te zien die je van thuis uit niet te zien krijgt. Heb je dan ook nog eens een mediabadge en wat afspraken bij ontwikkelaars, dan krijg je de zogenaamde BCD's, duidelijker gekend als "behind closed doors"-sessies. Deze sessies zijn altijd "geen foto's, geen beelden", maar geven de journalist wel de mogelijkheid om games al eens te zien of te spelen, nog voor ze aan het grote publiek worden getoond. Wat we op E3 hebben gezien? Dat geven we jullie nu mee in een heel korte preview-ronde. Uitgebreidere previews volgen nog, maar nu weten jullie toch al een tikkeltje meer.
TES V: Skyrim
Zet de makers van Oblivion aan een nieuw project en voeg er draken aan toe en meteen wordt het een titel waar veel mensen naar uitkijken. De beelden en uitleg die we mochten ontvangen van Skyrim doen ons dan ook watertanden naar onze eerste confrontatie met een draak en om bijzonder lang rond te dwalen in de wereld van Skyrim, waar de zalmpjes stroomopwaarts dwarrelen en de bloempjes uitnodigen om geplukt te worden.
Rage
Id Software gunt ons een blik in meerdere levels van hun game en laat ons daarbij racen, schieten en gadgets gebruiken. Met een verhoogde AI, heel mooie animaties en bijzonder leuke gadgets lijkt het bedrijf zich op comfortabele wijze uit haar comfortgebied te hebben gehaald. Geef toe, met een drieledige frisbee vijanden onthoofden, leuk toch?
Prey 2
Geen Indiaan in Prey 2 als hoofdpersonage, maar wel een U.S. Marshall die niet meteen zijn beste dag heeft gehad door ontvoerd te worden door buitenaardse wezens. Er zit dus niks anders op dan je eigen ding op een andere planeet te doen en dus mag je in Prey 2 als premiejager aan de slag met Mirror's Edge-mogelijkheden. Als je daarbij ook nog wat te weten komt over de omgeving en de reden waarom je daar zit, is het mooi meegenomen.
Sonic Generations
Sonic stond er in meerder vormen en varianten, waaronder een 2D- en 3D-variant van Sonic Generations. De klassieke gameplay zal velen enorm plezieren, al heeft men er wel een mooi grafisch tintje aan gegeven. Het 3D-effect is jammer genoeg niet zo denderend, maar dat zal vele fans worst wezen als de 2D-versie maar plezier en vertier oplevert en onze blauwe egel heeft in elk geval genoeg snelheid in huis.
Anarchy Reigns
Platinum Games heeft al heel wat snelle games op zijn palmares staan, maar gaat nu ook het multiplayer-strijdperk in met wederom enorm snelle gameplay. Of mensen zich bijzonder lang zullen kunnen bezighouden met een beperkt aantal modi en een beperkte movelist, is nog de vraag. De geschifte karakters en over-the-top bewegingen zitten echter wel snor, dus we gaan nog wel wat moeten afwachten of het eerste spel van Platinum Games in het multiplayerveld ook een kritisch succes weet te worden.
Binary Domain
Gears of War vs Terminator is hetgeen de Sega-vertegenwoordiger ons wist te vertellen over Binary Domain. Een moeilijke vergelijking, vermits Gears of War zowat de topper in het third person shooter-genre is, terwijl Terminator toch wel gekend staat als een behoorlijk gedrocht van een spel. Binary Domain zet je aan het stuur van een team soldaten die blikken tegenstanders mag afknallen en je mag heel wat knallen, want vooraleer een tegenstander mag je toch wel wat kogels in het bionisch lijf pompen - vergelijkbaar met de hoeveelheid kogels die je nodig had in Dark Void - niet meteen het beste spel om mee vergeleken te worden.
Tomb Raider
Lara Croft heeft een verjongingskuur achter de rug en zit dus weer wat strakker in het lijf. Nieuw lichaam, nieuwe leeftijd en dus ook een nieuw avontuur met nieuwe graphics en een vernieuwde aanpak. Ze ziet er schattiger uit en nog wat onbeholpen, maar stap voor stap zien we haar uitgroeien tot de Lara Croft die we allemaal kennen. Haar zien rondlopen in de gietende regen is een leuk extraatje.
Hitman: Absolution
Agent 47 heeft dan wel ettelijke jaren in de schaduw gewacht, maar nu is hij terug en brutaler dan ooit. Zijn geliefde koordje krijgt al meteen wat werk en ook een buste dient mooi als wapen. Menselijke schilden zijn niet te min voor hem, net zoals het episch moment waarbij hij in een duiventil aan een helikopter probeert te ontsnappen en we dit in slowmotion mogen meemaken. Heb je zin om wat mensen om het leven te brengen, dan lijkt Hitman: Absolution het perfecte instrument.
Op pagina 2 een korte preview van Dark Souls - Risen 2 - Dead Island - Assassin's Creed: Revelations - Ghost Recon: Future Soldier - Far Cry 3 - Brother in Arms: Furious 4
Dark Souls
Demon's Souls, een afschuwelijk moeilijk spel volgens de meesten en waarbij ze met alle plezier 34 keer dezelfde passage weer proberen door te komen. Dark Souls had waarschijnlijk de kortste demo-tijd van alle games op de beurs, ook al was dat onbewust. Mensen die de voorganger nooit hebben gespeeld, waren binnen de minuut dood. Ervaren rotten wisten het toch wel gemiddeld 3 minuten vol te houden. Sadisme, thy name is Dark Souls.
Risen 2: Dark Waters
Het spel is nog verre van af en tal van animaties en lichteffecten ontbraken nog, maar men wil de RPG-ervaring uitdiepen en alles nog net dat tikkeltje extra geven. Zie je iemand op een paard rijden? Dan zal je dat zelf ook kunnen, in plaats van dat het enkel een animatie is. Bovendien worden de console-versies apart ontwikkeld en moeten we dus niet vrezen voor belabberde ports. Als je weet dat alles met de hand gemaakt is en niks herbruikt werd, dan mag je hopen dat dit project uitdraait zoals werd uitgelegd - zeker omdat het over piraten gaat, een onderwerp waar we toch niet zoveel goede games over gekregen hebben de afgelopen jaren.
Dead Island
De hype kunnen beantwoorden is nooit eenvoudig en dat merkt nu ook Dead Island. Het huwelijk tussen Left 4 Dead en first person slashing is best origineel, maar de uitwerking is (nog) niet honderd percent adequaat. Iets verfijndere controls en interessante teamgenoten die niet gaan lopen met items waar ze niks mee kunnen doen, zullen het spel deugd doen, al kunnen de makers zelf weinig doen aan mogelijke domme medespelers (misschien een IQ-test invoeren bij aanschaf van het spel?)
Assassin's Creed: Revelations
Naar ondertussen jaarlijkse traditie brengt Ubisoft een nieuw deel uit in de Assassin's Creed-franchise. In Revelation is Ezio ondertussen een behoorlijk oud ventje geworden, al zijn zijn moves nog even gezwind als die van een 20-jarige. Bovendien is de trailer echt oogverblindend mooi en verbleekte de grens tussen realiteit en CGI weer maar eens. Met een uitgebreid arsenaal aan bommen en een hele hoop collega's dreigt nu ook Constantinopel ten onder te moeten gaan.
Ghost Recon: Future Soldier
Deze tactische shooter heeft een shot adrenaline gekregen, want de gameplay is aanzienlijk sneller geworden. Je team zal zelf weten hoe te reageren en hoeft niet continu gezegd te worden waar ze moeten staan en hoe ze moeten reageren. Deze automatisering zal niet iedereen kunnen bekoren, maar fans van het snellere shooterwerk hebben dus een nieuw game om eventueel aan hun collectie toe te voegen.
Far Cry 3
Met de meest beklijvende zin van heel E3 wist Far Cry 3 best wel in de kleren te kruipen. 'Did I ever tell you the definition of insanity" typeerde niet alleen de antagonist op E3, maar ook hoe beide demo-sessies werden afgehandeld. De omgevingen zagen er weer prachtig uit en nu heeft men er ook voor gezorgd dat de speler aangemoedigd wordt om van het pad af te wijken en meer te gaan ontdekken.
Brothers In Arms: Furious 4
Een nieuwe Brothers In Arms mogen we volgens Gearbox sowieso nog verwachten, maar het werd nu eventjes tijd om de kolderieke toer op te gaan en wat te ontspannen. Zo mogen we in de Tweede Wereldoorlog een poging ondernemen om Adolfje kennis te laten maken met het hiernamaals. Realisme is er echt niet zo mee gemoeid, want je kan deze Furious 4 eerder beschouwen als een co-op arcade shooter waarin vooral humor en overdreven momenten primeren.